Nyhedsbrevet er et fast indslag i mange virksomheders marketingplan. Men hvordan skaber du resultater? Det giver journalist Majbritt Lund nogle bud på hér.

Som rådgiver indenfor markedsføring og forretningsstrategi bruger Majbritt Lund selv email markedsføring og nyhedsbreve. Hendes erfaring kommer fra egne aktiviteter og fra hendes arbejde med kunder.

Dette er et af mange interviews, hvor dygtige danske eksperter giver gode gode råd om nyhedsbreve, email markedsføring, marketing automatisering og data driven marketing. Få nyhedsbrevet fra Markedu, så holder vi dig opdateret.

>>> Vil du have email marketing rapporten med 25 sider gratis råd fra førende eksperter, skal du udfylde spørgeskemaet her

Den kampagne eller nyhedsbrev, der gav dig det bedste resultat …

To nyhedsbreve fordelt over 3 dage, hvor jeg kørte kampagne med 50 % rabat på mit mindste klippekort. Det gav et salg på godt 100.000 kroner og en masse nye kunder.

Nyhedsbrevet: Hvad er de største fejltagelser danske virksomheder gør?

De skriver mange forskellige historier i hvert nyhedsbrev. Derfor tager det så lang tid for dem at skrive et godt nyhedsbrev, at de ikke får skrevet ret mange.

Og en af de store fordele ved nyhedsbreve er, at du kan påvirke læserne mange gange. Den fordel går de glip af. Samtidig kommer indholdet ikke til sin ret, fordi læserne ikke kan overskue at læse så meget.

Mange begår den fejl at have et call to action, der ikke er gennemtænkt og meget ukonkret

Mange begår også den fejl, at de ikke sætter tid nok af til deres nyhedsbreve og derfor kommer til at sende nyhedsbreve ud med fejl. Eller de begynder at skrive samme dag, som de vil sende nyhedsbrevet ud. Og derfor kan de ikke altid nå at samle al relevant info ind.

Email kampagner: Hvad er de største fejltagelser danske virksomheder gør?

At de ikke kører kampagner, men ser hver enkelt nyhedsbrev for sig.

Derfor opnår de ikke, at det ene nyhedsbrev kan varme op til det andet. Samtidig mister de effekten af at gentage det samme budskab flere gange. Kunder skal påvirkes mange gange for at købe. (OTS = Opportunity to See, red.)

Kan B2B email markedsførere opføre sig som B2C eller omvendt?

Mange tror fejlagtigt, at der er tale om to vidt forskellige discipliner. Og selvfølgelig køber kunden af forskellige grunde, alt efter om vedkommende køber til sig selv eller til en virksomhed.

Men i bund og grund er vi mennesker, der handler med mennesker. Derfor skal læseren også mærke et menneske bag nyhedsbrevene fra B2B.

> Læs om Markedus B2B marketing workshop “ACE” her >

Open-rate – hvad kan man bruge det til?

Kun til at sammenligne med sig selv og holde øje med udsving. Du kan ikke sammenligne med andre. Over tiden falder åbningsraten. Også selv om du bliver ved med at skrive gode nyhedsbreve.

Konvertering fra email til “action” – gode råd?

Call to action i nyhedsbrevet er det vigtigste. Jeg bygger altid mine nyhedsbreve op omkring, hvad jeg vil have læserne til at gøre.

Mange begår den fejl ikke at have et call to action eller have et call to action, der ikke er gennemtænkt og meget ukonkret. Eksempelvis ”Læs mere på hjemmesiden” for så at linke til forsiden. Fortæl i stedet, hvad de får ud af at gøre en handling og link til en konkret underside. Gør det let for læseren. Hele tiden.

Tekstforfatning – hvor vigtigt er det?

Hvis dit nyhedsbrev er bygget om omkring tekst, skal du gøre dig umage.

Spørg dig selv, ord for ord, sætning for sætning: Hvad skal læseren med det? Og hvis ordet/sætningen ikke bakker op om det, du vil opnå med dit nyhedsbrev, så slet det.

Omvendt kan du også bygge dit nyhedsbrev op omkring en tegning, et billede eller en video. Her kan du nøjes med lidt eller slet ingen tekst.

Gøre indholdet interessant – gode råd?

Tænk på din læser. Hvad har læseren brug for at vide. Sørg for at alle dine nyhedsbreve giver læseren så meget værdi, at han har en grund til at blive på nyhedsbrevet

Øge antallet af abonnenter – har du en god case story?

Gør dig umage med en velkomstgave til nye læsere. Når du først har den på plads og en professionel indgang til nyhedsbrevet på hjemmesiden, kan du annoncere læsere herind via de sociale medier.

Det gjorde jeg ifm. min gratis e-bog ”Få succes med én ting ad gangen M.O.N.O.T.A.S.K.I.N.G i virksomheden”. Det gav 700 nye læsere på et par uger.

Se monotasking eksemplet her 

Ved virksomhederne nok om lovgivning på email marketing området?

Nej. Skræmmende mange er slet ikke klar over, at der er en lovgivning. (her er god vejledning til erhvervsdrivende og virksomheder, der benytter email markedsføring)

Hvad mangler virksomheder for at få mere success med email?

At turde tænke utraditionelt og investere i nyhedsbreve. Mange er skræmte ved tanken om, hvor lang tid det kan tage at skrive nyhedsbreve. De glemmer at se tidsforbruget i forhold til, hvor lang tid eksempelvis kundemøder tager.

Selv hvis virksomhederne er nødt til at tage til kundemøder for at lukke salget, kan nyhedsbrevene hjælpe potentielle kunder med at blive købeklare tidligere end ellers, ligesom mødet begynder et andet sted, fordi kunden kender meget mere til virksomheden på grund af nyhedsbrevene. Både i forhold til, hvad virksomheden konkret kan hjælpe med samt kvaliteten.

Hvilke email markedsføring software løsning bruger du?

Til email markedsføring og nyhedsbreve bruger jeg MailChimp og Sleeknote.

Tag kontakt og flere gode råd

Alexander Andersen

Praktikant hos Markedu. Studerende på Copenhagen Business School, hvor jeg læser Cand.ling.merc i Interkulturelle Markedsstudier.