Slides og en hurtig opsummering af indholdet fra webinaret “Tips til bedre email markedsføring”

email marketing tipsI Danmark har vi et særligt gunstigt marked for email markedsføring og nyhedsbreve. I modsætning til mange andre lande respekterer danske afsendere lovgivningen på området.

Spam, der kommer fra danske afsendere, er marginalt. Derfor er der generelt mere tillid til indholdet af emails i Danmark i forhold til mange andre lande, hvor alene det at tilmelde sig et nyhedsbrev, for eksempel, er forbundet med en vis skepsis.

Når man ser på click rates for danske afsendere, ligger gennemsnittet generelt blandt de højeste i Europa. Det betyder at email markedsføring og nyhedsbreve i Danmark stadig er en kanal, der giver god mening for såvel afsender som modtager.

B2B marketing workshop, der giver ny viden 

 

Email marketing tips – slides fra webinaret

Her kan du se slides fra webinaret

Email marketing tips opsummeret fra webinaret

Hovedpunkterne fra webinaret handlede om følgende;

> Øg frekvensen: danske virksomheder har en tendens til at være bange for at sende for mange emails. Men analyser viser at når man øger frekvensen, vil man ofte få bedre resultater.

> Design flere forskellige skabeloner: når du øger frekvensen får du givet behov for at varierere indholdet (kort nyhedsbreve, lange nyhedsbreve, emails med ét konkret tilbud eller én historie osv.). Det er vigtigt at du har tænkt disse formater igennem og er klar til at eksekvere. Det vil du være hvis du har skabelonerne klar.

Få flere email marketing tips – tilmeld Markedus nyhedsbrev her

> Du skal vide mere end blot modtagerens email adresse: hvis alt hvad du ved om din abonnent er en email adresse, ved du faktisk ingenting. Du ved ikke om det er en han eller hun,  en kunde eller et emne, en beslutningstager eller influent, hvilken virksomhed personen repræsenterer osv. Overvej at bede om flere relevante informationer, når nye abonnenter tilmelder sig dit nyhedsbrev. Tænk over hvordan din ideal profil for en abonnent ser ud: hvad skal du vide for at kunne skabe mere værdi og relevans?

> Vær omhyggelig med at matche indhold med modtagernes interesser; det er vigtigt at der er et klart formål med det indhold du producerer. Du skal have en content plan, der konkretiserer hvilken type indhold du vil dele med dit publikum. Det handler først og fremmest om at tilfredsstille din målgruppe. Gør du det, vil du også opnå dine mål.

> Data hygiejne er vigtigt; overvej at fjerne de abonnenter, der ikke har været aktiv i for eksempel 6 måneder.  Hvis du ikke vil fjerne dem helt, kan du opdele aktive i én gruppe og inaktive i en anden gruppe. Hold øje med “deliverability”.

> Indhold er dyrt. Vær kreativ: mange tror at de absolut skal skrive alt indhold selv.  Men det behøver man ikke. Overvej om partnere, freelancere eller andre med interesse i din målgruppe kan levere indhold til dig. Nogle af dine partnere har måske også lyst til at bruge dit indhold. Kig efter relevante eksperter fra udlandet. Hør dem om du kan oversætte deres indhold til brug i dit nyhedsbrev, på din blog osv. Mulighederne er mange.

> Husk grundreglerne: de fleste kliks kommer fra indhold, der er placeret i den øverste tredje del af din email. Afsender navn er vigtigt. Det er emnelinien naturligvis også.

Videos der afspiller direkte i emailen

Der sker meget på email marketing området. Og video ser ud til at komme i spil. Den spanske virksomhed Viwomail er en af de aktører, der ser ud til at have skabt en god løsning.

De har skabt en løsning, hvor video afspilles med det samme når en email åbnes. Deres system “sniffer” om email klienten hos modtageren er af den rette beskaffenhed for afspilning af video direkte i emailen. Hvis ikke den er, vises istedet en gif (billede).

Mere viden om email markedsføring

>>> B2B marketing workshop ACE: Automation, Content, Email Marketing

>>> State of Email Marketing – deltag i undersøgelsen og få mere indsigt

Michael Leander

Michael Leander er en international foredragsholder, der har delt sin viden i mere end 40 lande på 6 kontinenter. Han er også dommer ved marketing awards i mange lande og en anerkendt marketing ekspert.