• Digital marketing statistik

Ugens digital marketing statistik: 5 hurtige om det, der rører sig lige nu

Er du involveret i markedsføring på de digitale kanaler, så ved du, at der sker noget nyt hver eneste uge. Her får du fem hurtige nyheder med digital marketing statistik fra ind- og udland. Del gerne med andre.

1. Instagram som brand channel vokser i betydning

digital marketing statistikAnalysefirmaet eMarketer siger at det i USA nu er 32% af alle virksomheder med mere end 100 ansatte, der bruger Instagram til markedsføring.

Det tal skønner de vil vokse til 49% i 2016 og til 71% i 2017.

Ifølge samme eMarketer er det 88% af alle amerikanske virksomheder, der vil bruge mindst én social media kanal til markedsføring i år. Vores spørgsmål er så: “hvor mange af disse virksomheder vil få effekt af indsatsen på Instagram?”. 

>>> Vil du vide mere om Instagram og få marketing tips, så tilmeld dig nyhedsbrevet her

2. De 16-45 årige forbruger 204 minutters video dagligt!

I en undersøgelse, der har afdækket adfærden hos 13.500 personer i 42 lande, har analysefirmaet Millward Brown fundet frem til at de 16 – 45 årige gennemsnitligt ser 204 minutter video og TV pr. dag. Analysen fandt også at omkring 45 minutter ses på en smartphone, 37 minutter på en desktop PC og 20 minutter på tablets.

Mon ikke det forhold ser anderledes ud i Danmark? Det følger vi op på snarest.

> Markedu afholder i 2016 en række arrangementer, der giver dig viden om hvordan du får succes med video i din markedsføring. Få Markedus nyhedsbrev her – så bliver du automatisk inviteret

3. Også hos Twitter virker video tilsyneladende bedre

Twitter er ikke voldsomt populært i den brede befolking i Danmark. Men de nye annonceformater fra Twitter ser ud til at have effekt – hvis altså din målgruppe er på Twitter.

En Nielsen analyse konkluderer at købsintention var 28% højere for folk, der har set en Twitter video annonce. Vi har nærlæst tallene og mener ikke at der er noget nyt i det. Altså, det er ikke et fænomen man finder alene hos Twitter. Det gælder alle steder; video er overbevisende til at stimulere eller overtale folk til at købe ens produkt eller service.

Flere end 17.300 følger Markedu på Twitter. Det kan du også gøre lige her. 

4. Facebook: kun 3% af indholdet kommer fra promoted posts

Vi er nogle, der ikke er helt tryg ved disse data fra Socialbakers, men du får dem alligevel.

Socialbakers har nemlig fundet ud af, at kun 3 % af det indhold forbruger på Facebook ser er “promoted” indhold, mens 71-76% kommer fra ting som Facebook venner publicerer – de resterende kommer fra firmasider. Uden tvivl er det væsentligt hvad man konkurrerer med på den enkelte brugers timeline. Men…

Måske er et bedre spørgsmål dette: hvornår vil det ske at man kan opnå et “reach” på over 3 % af dem, der følger ens firma side. Baseret på Markedus mange Facebook seminarer, workshops og webinarer i udlandet, ved vi, at der er rigtig mange brands, der er svært utilfredse med at være tvunget til at betale for reach.

Hva’ med at besøge Markedus Facebook side her – der får du lejlighedsvist nogle gode og eksklusive tips

5. Hvilken type indhold (medie) virker bedst?

Ascend har gjort endnu et survey – det dækker fortrinsvis B2B virksomheder. Træd forsigtigt når du læser disse og andre undersøgelser – der kan være store forskelle mellem adfærd i udlandet og Danmark.
Men netop for resultatet af denne undersøgelse er der næppe stor forskel på udlandet og Danmark. Her hos Markedu tror vi dog ikke helt på, at Infographics er særligt effektivt, men vi har kun egne tal på det.

Resultatet af undersøgelsen siger at;

> 69% siger at videoindhold er mest effektivt
> 50% siger at infographics er mest effektivt
> 35% siger at blog posts er mest effektivt

Du kan se hele det store stygge diagram her hos MarketingCharts

Vil du lære mere om digital markedsføring – så tjek disse ressourcer

> Besøg Markedus engelske blog
> Tilmeld dig LinkedIn gruppen Markedsføring og Branding i Danmark
> Er du ikke tilmeldt Markedu nyhedsbrevet – så gør det lige her

Michael Leander

Michael Leander er en international foredragsholder, der har delt sin viden i mere end 40 lande på 6 kontinenter. Han er også dommer ved marketing awards i mange lande og en anerkendt marketing ekspert.

Latest posts by Michael Leander (see all)

By | 2016-12-20T00:14:45+00:00 oktober 22nd, 2015|Digital marketing statistik|1 Comment