• Danskerne online - tal fra Danmarks Statistik

Hvad gør danskerne online og i IT sammenhæng?

Danskerne online er spændende læsning. Familien Danmark bliver mere og mere “digital savvy”. Og IT udstyret er også iorden.

danskerne online

The Danes online and using it are carefully highlighted in the new report from Statistics Denmark

92% af danskerne har online adgang og 87% var online hver dag i 2015. Det tal er steget fra 65% i 2006. 

78% af de voksne danskere har i dag en smartphone – 92% af de danske husholdninger har en pc – og 65% er medlemmer af et socialt medie.

Det er blot fire af de mange interessante informationer om danskerne og familien Danmark, som man kan hente ud af rapporten ”it-anvendelsen i befolkningen 2015”. (Du kan se hele rapporten her)

Den er fremstillet af Danmarks Statistik og bygger på interview med 5.385 personer mellem 16 og 89 år. Et antal, der nok skulle borge for, at indholdet er til at stole på.

Danskernes er godt udstyret – flere end 3 ud af 4 har en smartphone

Jeg har gennemgået det digre værk og fisket nogle tal frem, som fortæller ganske meget om den teknologiske udvikling i det danske samfund i de senere år:

  • 92% af de danske hjem har internet adgang – 87 pct. af danskerne er online hver dag.
  • 78% har en smartphone.
  • 40% af husholdningerne har et smart-tv – og 92 pct. en pc.
  • 50% af de danske hjem har en tablet. For fire år siden var det kun ni pct.

Danskerne online og i social media – 80% handler online

Det kommer næppe som nogen overraskelse af danskerne er langt fremme med brugen af internet og social medier. Her er nogle udvalgte data:

  • 65% af danskerne mellem 16 og 89 år bruger sociale medier. Andelen er (naturligvis) størst hos de unge (89%), mens den f.eks. er på 50% hos de 55- til 64-årige.
  • 80% handler online. Det er langt over gennemsnittet i EU, der er på 50%
  • 56% af danske internet brugere har streamet musik – 52% har streamet film og tv i 2015.
  • 65% af danskerne mellem 16 og 89 år bruger sociale medier. Andelen er (naturligvis) størst hos de unge (89%), mens den f.eks. er på 50% hos de 55- til 64-årige.
  • 75% af dem, der har mobiltelefon, bruger den også til internet surfing. I 2011 var det kun 33%
  • Af de 16- til 74-årige bruger 82% deres pc dagligt. Kun to procent tænder den aldrig, selvom de har en.

Se hele rapporten fra Danmarks Statistik 

Du kan læse hele rapporten fra Danmarks Statistik her og vil du opdateres om ting, der har relevans for markedsføring og kommunikation, så få Markedus nyhedsbrev her.

Leif Bomberg

Leif Bomberg er en af Danmarks erfarne PR-folk med tidligere ansættelse hos de internationale PR-bureauer Burson-Marsteller og Cohn & Wolfe. Leif er uddannet journalist og var bl.a. chefredaktør for flere teknologi-magasiner, inden han gik ind i PR-branchen. Igennem 10 år var han desuden en kendt stemme fra The Voice
By | 2016-12-20T00:14:44+00:00 januar 2nd, 2016|Digital marketing statistik, Digitalisering|0 Comments