Markedu har spurgt forfatteren af Content Marketing Bogen om tre hurtige tips til bedre content marketing. Han hedder Joakim Ditlev og det er ham, der giver svarene her.

> Vil du have mere af den her slags content marketing tips, så tilmeld dig Markedus nyhedsbrev her <
> Du kan også møde Joakim Ditlev på et Markedu webinar – det er gratis, se her >

Hvorfor content marketing? Er det det bare tidens marketing trend eller kan det virkelig give virksomheder mærkbare resultater?

content marketing tips fra Joakim Ditlev

Content marketing ekspert Joakim Ditlev

I dag forventer dine kunder, at de kan uddanne sig selv i købsprocessen. Vi finder selv svarene på Google og lader os inspirere og anbefale på sociale medier.

Når mere end halvdelen af købsprocessen er overstået, inden en potentielt kunde tager kontakt, er det vigtigt, at din virksomhed er på radaren og har vundet den potentielle kundes opmærksomhed og tillid.

Det gør du ved løbende at publicere underholdende eller nyttigt indhold målrettet et specifikt publikum, og som ikke er plastret til med salgsbudskaber. Og det er essensen af content marketing.

De fleste virksomheder oplever ikke resultater, som udmønter sig i salg, men måler på parametre som web trafik (både kvantitet og kvalitet), kundeloyalitet og brand awareness.

Kan du give tre content marketing tips – de vigtigste ting at tænke på for at få succes med content marketing?

De 3 vigtigste ting at overveje for at få succes med content marketing:

1. Lav en dokumenteret plan og få chefen og involverede kolleger med på holdet. Ellers bliver det opfattet som endnu en kampagne ovre fra kommunikation eller marketing, og du vinder ikke den tid, der er nødvendigt for at du kan vise resultater på den lange bane.

2. Vær specifik omkring, hvem du vil målrette indholdet til. Hvis du forsøger at ramme bredt, bliver dit indhold ligegyldigt. Så spørg hvem du vil være noget for og udarbejd indhold til den niche.

3. Mål indsatsen. Og for at kunne måle på de rigtige parametre, skal du gøre det klart, hvilket forretningsmæssigt mål din content marketing indsats bakker op omkring.
Hvis din virksomhed eksempelvis har som strategisk mål at øge indtjeningen i et bestemt segment, bør du fokusere på indhold, der kan skabe efterspørgsel i netop det segment og sætte konkrete KPI’er op, så du senere kan vise, hvordan indholdet har bidraget.

Har du eksempler på danske virksomheder, der har udnyttet content marketing på en god måde og hvorfor de har succes med det?

content marketing bogen

Joakim Ditlev er medforfatter på Content Marketing Bogen – mere om bogen her

Da jeg sammen med min medforfatter skrev Content Marketing Bogen havde vi undersøgt og interviewet en del danske virksomheder.

En af de bedste eksempler er Aarstiderne, der siden 1999 har solgt fødevarer online. Da kunderne ikke kan mærke eller dufte råvarerne ligesom i supermarkedet, har Aarstidene løbende udgivet bl.a. opskrifter og video for at give sikkerhed for at råvarerne er friske – og for at inspirere til nye retter og dermed øge efterspørgslen.

Mere end hver femte medarbejder er involveret i at levere indhold, og alle medarbejdere forstår at indhold har været essentielt for forretningens succes.

Det pudsige er, at nogle af de bedste eksempler har været i gang inden content marketing blev kendt som begreb. De har kørt på mavefornemmelsen – senere har disciplinen fået et navn.

Vil have flere content marketing tips?

Følg disse link for endnu flere tips om content marketing:
> Få et gratis kapital af Content Marketing Bogen her
> Se en oversigt over Markedus gratis webinarer her
> Tilmeld Markedus nyhedsbrev og få mere om content og marketing
> Se hvad Joakim Ditlev ellers laver her

 

Alexander Andersen

Praktikant hos Markedu. Studerende på Copenhagen Business School, hvor jeg læser Cand.ling.merc i Interkulturelle Markedsstudier.